Etykieta jest bardzo ważną częścią produktu. Nie tylko jest ona elementem reklamy, mającą zachęcić do wyboru właśnie naszego produktu, ale stanowi także źródło informacji o produkcie, jego składzie, producencie, terminie ważności, zaletach, przeznaczeniu, sposobie zastosowania itp. W zależności od rodzaju towaru wyróżnić możemy kilka rodzajów etykiet.
Etykiety na produkty szklane
Najpowszechniejsze i najbardziej popularne są etykiety papierowe, umieszczane na większości produktów spożywczych ? konserwach, napojach, dżemach itd. Nie są one zbytnio trwałe, jednak tanie w produkcji. Innym rodzajem etykiet, bardziej wytrzymałym są etykiety foliowe. Ich produkcja przebiega podobnie tyle, że farba drukarska nanoszona jest na inny materiał. Etykiety foliowe wymagają również zastosowania innego kleju. Jednak najbardziej odporne na czynniki zewnętrzne są naklejki, które są bardzo trudne do usunięcia. Wśród produktów producentów etykiet bardzo popularne są również etykiety logistyczne. Każde przedsiębiorstwo wymaga kodów dla swoich produktów by móc je szybko identyfikować i kontrolować ich stan oraz ilość produkcyjną. Można je stosować zarówno dla pojedynczych produktów jak i opakowań zbiorczych, a nawet całych palet. Na etykietach logistycznych drukuje się kody kreskowe oraz graficzne, które po skanowaniu komputer analizuje i odczytuje zawarte w nich informacje. Ciekawym produktem są również etykiety specjalistyczne, ze specjalnymi warstwami ochronnymi, zabezpieczającymi przed czynnikami chemicznymi, atmosferycznymi itp. Ponadto nalepki na szklane tafle czy płyty z tworzywa sztucznego muszą dać się łatwo usunąć tak by nie porysować materiału i nie zostawić śladu, dlatego etykiety do szkła przeznaczonego na np. szyby są łatwo usuwalne.
Bardzo praktycznym rozwiązaniem są również etykiety plombowe, które pozwalają zabezpieczyć produkt przed niepożądaną ingerencją, która może powodować utratę jego właściwości. Etykiety takie przy próbie otwierania produktu ulegają zniszczeniu, co powstrzymuje wielu ciekawskich klientów przed zaglądaniem do wnętrza przed zakupem.